barbaraaanhetreizen.reismee.nl

Sumatra

Sumatra, warm, vochtig en tropische harde buien,

Bangkok verlaten ... mijn veilige haven de afgelopen maanden. Op naar een nieuw avontuur, Sumatra, Indonesie. De vlucht naar Medan was een pittige! We kwamen telkens in luchtzakken/bellen terecht en het vliegtuig schudde goed heen en weer en het vliegtuig zakte dan naar beneden ... lekker gevoel, maar niet heus. De stewardes achter in het vliegtuig gaf zelfs opeens een gilletje ... oeps ... ik dacht dat zij rustig moesten blijven in zulke situaties, hi hi om de passagiers rustig te houden ;-) Toen vertelde de piloot dat we niet konden landen als extra cadeautje en dat we nog eens 15 tot 20 minuten boven Medan moesten blijven circelen. De landing was overigens heel rustig, de piloot wist gelukkig wel wat hij moest doen. Het was 8 uur in de avond en bloedheet en vochtig toen ik aan kwam en tijdens de rit naar mijn guesthouse kwam het met bakken naar beneden. In het guesthouse gezelligheid alom, leuke verhalen van backpackers en kreeg gelijk zin om te reizen in Sumatra.

De eerste avond in het guesthouse leerde ik een indonesisch meisje kennen, Witha. Jonge meid, vol verhalen en vooral veel humor. De dag daarop ben ik met 3 meiden uit China Medan in gegaan. Niet veel te beleven, haaa. Een mooie moskee en dat was het wel, maar dat wist ik al van te voren. Medan is het startpunt om je reis te gaan beginnen. En het is waar ... chinezen maken overal een foto van .. foto hier, foto daar .... Smile hier en smile daar. Zij hadden geloof ik wel 50 foto's gemaakt en ik een paar. In de avond kwam Witha weer en zij vertelt over een ceremonie die ze heeft binnenkort heeft met haar familie en haar overleden familie. Ze graven dan de botten op van de overleden familieleden, reinigen deze en er wordt een feestje gegeven. De botten worden in een schaal gelegd en heen en weer geschut. En ze nodigt mij en Nicolas en vriendin uit (leren kennen in het guesthouse) om deze ceremonie bij te houden. Eerst dachten we dat het een grapje was, maar het is serieus en ze stelt het erg op prijs dat we komen ... dat wordt een aparte ervaring. De botten opgraven van haar familie .. holy!!!

De ceremonie is op de 13e, dus we hebben nog tijd. Ik ben met Nicolas en Muni naar Bukit Lawang gegaan. De jungle in!! Ik heb daar een trekking gedaan van 2 dagen in de jungle. Nicolas en Muni bleven bij ons guesthouse aan de rivier, prachtige plek. De eerste dag van de trekking was pittig. Lang wandelen en stijle oevers op, gladde paden en soms recht omhoog en naar beneden. Ik heb mij aan alles en van nog wat moeten vast houden om naar boven of naar beneden te komen, aan wortels, takken en stenen ... Maarrrrrr ik heb weer oerang utangs gezien, super. Dat blijft toch bijzonder, deze prachtige apen. Groot en sterk in de jungle en ze waren heel dichtbij. Deze oerang utangs zijn terug geplaatst in de jungle en zijn een beetje semi-wild. Maar in hun eigen leefomgeving. Het was weer een knijp-kippevel momentje. Uren zou ik kunnen kijken hoe ze zich bewegen en hoe ze hangen in de taken/bomen. Indrukwekkend. Aan het einde van de dag moesten we de rivier oversteken, een grote brede rivier, hard stromend water. Kleding uit en gaan met die banaan. Pffff ... en onze rugzakjes gingen ook mee. De gidsen hielden gewoon 3 rugzakken in hun handen en liepen de rivier door .. camera erin .. niet nadenken ... alles komt goed. Ik en de anderen werden aan onze hand door de rivier naar de overkant gebracht, zodat we niet omvielen. Spannend en avontuurlijk. Slapen in de jungle, in een tent, op de grond. Weinig slapen. We hadden geluk, deze avond begon het pas om 10 uur in de avond te regenen, met bakken, hard en warme regen. De volgende dag was gelukkig iets minder zwaar. Relaxen aan de rivier en zwemmen. Een wandeling naar een kleine waterval ... En weer de rivier oversteken, 2 x, ha ha. Deze keer werden we in grote banden naar de overkant gebracht. De gidsen liepen door de rivier en moesten ons en de band tegenhouden en naar de overkant brengen, een zware klus voor hun. Weer met onze rugzak en camera ... het ging allemaal goed. Twee leuke dagen in de jungle gehad. Ik ben weer terug gegaan naar ons guesthouse en daar heerlijk verder geluierd aan de rivier. Prachtige plek aan de rivier.

Met Nicolas en Mudi ben ik naar Lake Toba gegaan met een busje. Het verkeer is druk en ze rijden een beetje als gekken hier. De wegen zijn slecht, gaten in het wegdek, nergens snelwegen. Het kost heel veel tijd. Hoort erbij, zeg maar. Vervolgens met een boot naar een eilandje in het meer, Lake Toba. Ook hier weer prachtige natuur. Ons guesthouse is zelfs lux. Grote kamer, toilet, douche (geen warm water) en het lijkt een beetje een resort. Heerlijk zwemmen in het verkoelende meer. Morgen ga ik een brommer huren, ik zal voorzichtig rijden!!! En dan overmorgen komt het indonesische meisje hier, ze blijft dan in mijn kamer en dan vertrek ik naar haar village, waar de ceremonie is. Spannend!!

Barrie vermaakt zich dus nog steeds prima en is het reizen nog steeds niet zak, ik kom eigenlijk maanden te kort, hoor zo veel verhalen over dit en dat. Phillipijnen ... en nog meer. Keuzes maken .. Ik blijf in Indonesie 3 maanden, zo groot en zo veel te zien.

Ooh ja Sandra ik begreep dat ik naar de tandarts moet .. euhhh ,... de tandarts moet maar even wachten, ha ha. In juli weer ...

Genieten jullie van het voorjaar??? Vast!!!

Zijn er nog vette of leuke roddels of waar gebeurde verhalen??? Vertel vertel en nog nieuws over NL?? Ik zie of hoor niets over NL, haaaaaaaaaaa. Geen bericht, goed bericht zeker.

Kuzzzzzzzzzzz en knuffel van mij

Barbara

xxx

Reacties

Reacties

Tina

Hey liefie,

Wij genieten zeker van het voorjaar hier. Tis alweer een paar dagen prachtig weer en de zon schijnt volop. Heerlijk die lentekriebels!!
Roddels heb ik niet, waar gebeurde verhalen ook niet. Erg rustig in ons kikkerlandje dus.
Misschien dat iemand anders nog wel vette roddels heeft?
Supergaaf die jungletocht meis! En bijzonder dat je bij die opgraving mag zijn. Zou ook wel wat voor mij zijn. Gek op dat soort dingen.. Als ik later groot ben, dan wordt ik pathaloog anatoom!! ;-))

Vermaak je nog ff lieverd! We lezen je snel weer hoop ik!

Dikke kus,
Tina xx

Madelon

Helaas gisteren in Nl Amerikaanse toestanden: een jongeman heeft 6 mensen doodgeschoten in een winkelcentrum in Alphen ad Rijn, er zijn ook nog meerdere zwaargewonden. Dat is dus niet zo leuk nieuws, maar verder is het hier heerlijk lente! Vanaf dinsdag weer minder weer, maar die regen is wel weer goed voor de tuin, want ik moet de potten zelfs al water geven.
Jij hebt weer veel nieuws te zien daar, geniet ervan!
En bedankt voor je leuke verhaal weer, liefs Madelon

Natascha

Hi! Wat een mooie reis maak je. en eindelijk in Indonesia. Ik heb hier het emailadres van mijn nichtje in jakarta en ze wilt je graag daar ontvangen en ontmoeten.

zie je bericht tegemoet. Groet, Natascha

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!