barbaraaanhetreizen.reismee.nl

Dhaka - terug van Khulna - ik heb besloten ....

Bangladesh so far ...... :

Toet toet, tuuuuuuuth, tring tring ... tringeling ... toet toet, 3 seconden rust, toet toet, tuuuuth ...

Geluiden ... woorden .... ruzie? ... onderhandelen, schreeuwen .... praten ...

Man laag op hurken tegen boom of tegen muurtje: hij plast!

Kouwen op groene blaadjes met een groen stokje en witte smurrie: drugs

Rode pijptabak: rode mond en rode tanden.

Spugen op grond .. roggelen ...

Zwarte tanden, heel slecht gebit.

Aanstaren, object IK !!!, nakijken, minachtend kijken, aardige blik, nieuwsgierige blik ... staren ... pffffff ... wie ben jij, wat doe je, wat doe je hier, niet getrouwd, geen kinderen: NEEEEEEEE

Had ik maar bruin of zwart haar!

Akkers, mist, vrouwen aan het werk, ossen ... Akkers ... bruin bruin bruin, alles bruin, in mooie vierkantjes, opeens knalgroen akkertje ... hard werken ...

Dieren ... zielig ... kippen klein in rieten mandjes ... vervoer dieren, ik kan het niet zien, poten van eenden aan elkaar gebonden, klaar voor verkoop ..

Keihard kloppen met handen op buitenkant bus ... diverse soorten klopmanieren ... signalen voor de chauffeur

Handen tegen de bus, arme handen, heel arm: ik wil geld, ik wil voedsel ... HELP mij ...

Armoede .. leven op straat ... hutjes of tenten ...

Mannenwereld ... opstandig en heetgeblakerd ... schreeuwen, veel geluid ....

Thee drinken op straat of in de bus: leuk en lekker en gezellig moment

Boottochtjes/oversteken rivier .. levensgevaarlijk ... ik heb het wel gedaan, hiiii

Stof, ogen gevoelig en neus gevoelig: vervuiling

Bruine straten, kleurrijke reclameborden, .. mist boven land ... troosteloos ... hele dag heiïg ...

Kou, slapen onder 4 dekens in de avonden, overdag ook koud, heel raar ..

Geluiden van straat ook in de slaapkamer ...

Bangladesh: Indrukwekkend, arm en zooo vermoeiend land

De afgelopen dagen waren intens ... even terug naar de laatste avond in Dhaka:

Deze heb ik doorgebracht met mijn gids en godszijdank een pinautomaat gevonden die het wel deed. Een goed restaurant gevonden en vegetarisch gegeten, was veel te veel eten. Het eten dat over was, hebben we laten inpakken en heeft de gids meegenomen. Zijn hele familie kon die avond nog heerlijk eten. Volgende dag met bus naar Khulna toe. Deze zou er 7 tot 7,5 uur over doen. Maar het werden totaal 11 uur. We hebben er 3 uur over gedaan om Dhaka uit te komen, bus vertrok te laat, enorme trafficjamm. Enorm chaotisch gebeuren was het, een terminal met bussen, welke moet ik hebben, niemand praat engels. Gelukkig komt het allemaal goed, door te vragen en blijven vragen totdat je iemand treft die je helpt. Onderweg plassen ging niet, de bus bleef maar rijden. Mannen hebben het maar makkelijk, even de bus uit en plassen buiten aan de kant en weer door rijden. En ik? Niet plezierig.

In het donker kwam ik dus aan in Khulna in plaats van de middag. Volgens de lonely planet zou Hotel Babla een leuk hotel zijn. De eigenaar vindt het heel leuk om gasten uit het buitenland te krijgen. Dus riksja geregeld met als doel Hotel Babla! De manager van het hotel zette zijn grootste glimlach op toen hij mij zag en ik dus ook. Hele lieve man. Zijn receptie was een tafel voor mijn hotelkamer, ha ha. De rest van zijn hotel lag helemaal plat, verbouwing. Ik kreeg een schone zachte handdoek en een zeepje, een heel lekker zeepje, geel. Ben verliefd op de geur van dat zeepje, hi hi. Inmiddels enorm koud in mijn kamer en dat merkte de manager. Dus ging hij een grote emmer water voor mij opwarmen, zodat ik mij daarmee kon douchen. Zoooo fijn na die lange dag en ben daarna als een blok in slaap gevallen.

Manager Babla, zou de volgende dag Khulna laten zien en Bagerhat (Unesco beschermde moskee) bezoeken. Hij is die dag mijn gids geweest. De hele dag op pad geweest, met een mini bootje de rivier oversteken (gevaarlijk, met te veel mensen in klein bootje), ritje met de locale bus (een aparte drukke ervaring), chai-thee drinken op straat (I love that), ontbijtje bij de locals (pannekoekjes met dahl), ritjes met de riksja en als laatste een grote moskee met 60 koepels.

De dag daarna ben ik met een bootje naar de Sundarbans gegaan. Een enorm groot natuurgebied, alleen ik ben maar bij het begin geweest. Dit moet echt indrukwekkend mooi zijn, maar helaas is het voor mij niet mogelijk om dit gebied in te gaan alleen ... en ook niet te betalen ... Balen dus. Maar heb een glimpje kunnen opvangen van het gebied.

Gisteren van Khulna terug naar Dhaka, het was een bustocht van 13 uur ipv 7,5 uur en weer maar 1 stop om te plassen. Dus hoofdpijn aan het einde van de dag door het weinig drinken en niet plassen ... Gelukkig ben ik wel vriendjes geworden op facebook met een jonge Bangladese vrouw. Heel leuk met haar kunnen kletsen, een moderne vrouw, eindelijk jippie! Om 21.15 uur kwam ik aan in mijn hotel .... Gelukkig was er een kamer vrij.

Bangladesh ... voor mij genoeg indrukken!!!

Ik ga Bangladesh verlaten:

Ik wil niet meer als een object gezien worden, aangestaard worden, geluiden maken tegen mij en noem maar op.

Ik wil vrij rond lopen, vrijheid ... zelfstandig .. zonder gids ... en niet de hoofdprijs betalen

Ook in de avonden wil ik nog even ergens kunnen zitten of lopen, nu zit ik gevangen in hotels.

Ik wil natuur, schone lucht en geen constante herrie om mij heen.

Ik wil backpackers zien, van die heerlijke korte luchtige bijzondere ontmoetingen

Ik ben een half jaar vrij en wil geen phoephaaa, maar easy on en vooral easy on genieten

Dus tijd om weg te gaan!

Gelukkig ben ik echt wel heel veel lieve mensen tegen gekomen. Het is de cultuur en de overbevolking in de steden, die zorgen voor enorme onrust. Ook het staren naar mij, het kijken, de opmerkingen zijn niet onaardig bedoeld, maar vooral uit nieuwsgierigheid, maar zo vermoeiend voor mij. De kou, het troosteloze arme gebeuren, ik word er niet echt vrolijk van. Bangladesh het meest arme land in Azie, maar ik zit elke dag boven mijn dag-budget. Jawel, niet te geloven maar waar. Ze vragen hier de hoofdprijs voor slapen in hotels en voor het gidsen al helemaal... Bepaalde natuur-expedities kan ik niet doen, ze vragen hier soms ruim 200 tot 300 euro voor en dan vergis ik mij niet in een nulletje ;-) Het heeft te maken met permits aanvragen en beveiliging regelen om een natuurgebied in te gaan. Gevaar voor de bengaalse tijger die kan aanvallen en gevaar voor rivalerende dorpen. Welke kant ik ook nu op zou gaan, ik zal weer naar een grote stad moeten en van daaruit is het dus erg moeilijk om in de natuur te komen en te blijven.

Wat nu? Ik heb net een ticket terug geboekt naar Bangkok, terug naar mijn veilige haven, Thailand! Maandag vlieg ik terug. Daar nieuwe plannen maken. Ook een drukke stad, vies, vuil, maar ooh zo levendig en leuk. Het is voor mij toch als thuis komen daar .. Mmmm fruit en muesli eten, mangoshakes drinken, heerlijke gerechten op straat eten, vrij lopen door de straten en mij compleet veilig voelen. Ik kan niet wachten .... Hoofd leeg maken daar en dan komen er vanzelf ideeën. Ik zou via het zuiden van Thailand over land helemaal naar beneden kunnen zakken, stukje Maleisie doen en dan langzaam richting Indonesie toe. Of misschien eerst Cambodja en toch Birma (?).

Net in het hotel een nederlandse vrouw ontmoet die al maanden met een fiets reist. Komt net uit India en nu dus door Bangladesh. Respect voor haar. Vanavond dus na een hele week eindelijk weer eens gezelschap en samen eten. No lonely Barbara tonight after 1 week Bangladesh! Dan morgen nog 1 dag hier in de drukke stad en vliegen. Jullie horen weer van mij als ik in Thailand ben. I am save here now!

Knuffel

xxx

Reacties

Reacties

Tina

Toch dapper van je om nog even wat te zien van andere gebieden na al die "nare" dingen te hebben gezien en gevoeld. (toch weer een ervaring rijker)Goed plan om even terug te gaan naar je "thuishaven" en vandaaruit ideeen op te doen en plannen te maken. :-) Ben benieuwd wat je gaat doen!

Kus,
Tina

Madelon

Kopje chaithee hier op de bank....lijkt wel Bangladesh: buiten regen, regen, regen, smeltwater uit de bergen, de rivieren hier op hun hoogtepunt! Mijn tuin staat ook al onder water. Gelukkig vandaag droog, lekkere temperatuur van 12 graden. Alleen is het hier een stuk rustiger wat mensen betreft. Goed dat je dit ook gezien hebt, vergeet je nooit meer. In Bangkok zul je wel weer tot rust komen en verdere keuzes kunnen maken. Ik heb afgelopen woensdag mijn ticket naar Peru gekocht! Liefs en knuffel Madelon

Joke

Wat een avontuur! Ik zie het helemaal voor me, jij in die drukte en al die starende blikken.
Gelukkig geen overstromingen daar, dan was de chaos helemaal compleet geweest.

Gelukkig zie je er de humor wel van in en later kan je er helemaal om lachen.
Fijn om weer naar Bangkok terug te reizen, naar je bekende plekjes.
Zoek iets moois uit, nu weet je wel dat je alles aan kan!

Uit een beetje somber wel inmiddels droog Alblasserdam een dikke knuffel van Joke

Sandra

Oh meissie, wat klinkt dat als een gekkenhuis! Snap helemaal dat je daar niet langer wilde blijven, zoveel onrust en beperkingen, daar wordt je zelf ook gek van! Maar gelukkig zijn er nog heel veel meer mooie plekjes om te gaan ontdekken! En je gaat ze allemaal zien :-)

Ik ben me al mentaal aan het voorbereiden om in jouw half jaartje naar je toe te komen want ik ben het weer hier helemaal beu! Toen je wegging volop sneeuw, erna alleen maar regen en grijze luchten, bleh, ik wil zon!! Misschien kan ik / of we het wel met een bezoekje aan mijn neef in Maleisie combineren :-)

Verder hier zijn gangetje hoor, werk, relaxen en Keesje verwennen :-) Ze is zo schattig, had net als vorige keren kleedje op de bank waar ze lekker op ligt, maar echt lachen, sinds vorige week heeft ze ontdekt dat ze liever onder het kleedje ligt! Dus ligt ze alsnog om de bank een haardos achter te laten, maar da's niet zo erg, lang leve de stofzuiger en die handige kleefroller :-) Maar haar eigen gemaakte tentje is een favoriet plekje geworden!

Dikke kus en veel plezier op je favoriete plekjes in Bangkok!

Keesje

Hé baasje,

ik ben even bij San op schoot gekropen op de laptop want ik moet je echt even wat vertellen! Het is hier een paradijs! Echt waar, veel beter dan in Bangladesh!

Ik heb mijn eigen tentje, er wordt op commando met me gekroeld, en nu krijg ik ook nog eens af en toe van die lekkere maaltijdzakjes vis met saus of gelei. Die vis die erin zit moet ik natuurlijk niet, dat weet jij wel, die laat ik lekker liggen, maar die gelei en saus is superlekker!

Er is wel een minpuntje, ze heeft de trap laten stinken! En nu is het helemaal niet meer lekker om de vloerbedekking eraf te trekken... Ik heb nu wel zo'n mat van Ikea boven neergelegd, en die stinkt gelukkig niet!

Maar nu worden mijn pootjes beetje moe van het typen, dus ik ga eens kijken of San al het kleedje op haar schoot heeft gelegd. Want dan ren ik altijd naar haar toe om te kroelen, dat is ons geheime teken :-)

Kleedje op schoot = kroelen! En ja, ik zie 'm liggen, ik ga gauw, dag lief baasje!

Barbara vanuit Bangladesh

Haaaa lieve Keesje, wat heb je toch een leven daar!! Geniet er maar goed van, want over een half jaartje als ik weer thuis ben, is alles vast weer gewoon voor jou.

Ook hier zijn heel veel katten, alleen die hebben het niet zo goed hoor. Ze leven op straat ... lopen langs vuilnisbakken op zoek naar eten .. en soms is er geen eten .... en zeker geen schoot om heerlijk op te liggen.

Geniet dus maar van je luxe katten-leventje bij Sandra.

Haaa een trap die stinkt!! Ja het is ook niet de bedoeling dat je haar trapt molt lieve Keesje. Beneden in de gang in Pernis ligt een mat die jij wel lekker vindt om in te hangen ... Deze heeft Sandra nu blijkbaar ook voor jou gekocht. Deze mag je helemaal kaal plukken en aan krabben!

Dikke kuzzzz voor jou Keesje en een dikke kroel voor Sandra

Frank

Je hebt het gezien......en bent er geweest......nu weer genieten..... en de bengaalse tijger doe je maar als theetje....thuis.
XXX
Frank

Helen

Hee lief dapper vriendinnetje.... goed besluit!!! Super dat je het gedaan hebt, nu weer even rust en bijkomen in 'onze' thuishaven, weer even lekker bij ons favo tentje eten enslapen in Baan Sabai... gaat allemaal goed komen!! hele fijne vlucht en ik hoor je snel weer!!

Dikke knuffel xx

Helen

Hee lief dapper reizend vriendinnetje.... super dat je het gedaan hebt, maar ook heel dapper om te besluiten dat het goed is zo. Nu weer even lekker genieten van Bangkok, eten in ons favo tentje en slapen in Baan Sabai, komt goed :) Uitrusten en backpackers zien... goede vlucht en hoor snel je plannen

Dikke knuffel xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!