barbaraaanhetreizen.reismee.nl

Plattelandsritme en gewoonten

Hoi hoi,

Zo langzamerhand na een week kan ik al spreken van een plattelandsritme en wat gewoonten. Iedere morgen rond half 7 wakker, de dochter is dan al op en is al lekker aanwezig. Ik blijf dan nog heerlijk evenliggen in mijn bedje tot half 8 en dan eruit. Samen ontbijten met Rubina, mijn favoriete roeti (pannenkoekjes) met aloe badji (aardappeltjes met groenten). Mmmm. Rubina gaat dan om half 9 naar haar eigen school, niet mijn schooltje. Na het eten wachten op mijn emmer met gekookt water en heerlijk een douche en aankleden. School begint om 10 uur. Mooie tijd, niet, hi hi .... Na de douche ga ik heerlijk voor het huis zitten in de zon die langzaam warmer en warmer wordt, de mist gaat langzaam verdwijnen over de akkers en het is heerlijk rustig .... Haren drogen in de buitenlucht en alleen maar kijken naar het veldje voor mij. Iedere morgen zitten er 2 vogels bij mij, ze weten dat er stukjes ontbijt op de grond komen en vliegenzo rakelings voorbij om die stukjes te pikken en op te eten. Leuk ochtend-ritueel. Dan schooltijd .... de kinderendie een huis verder wonen, komen mij halen en willen iedere morgen met mij naar schoollopen. De paden hier, vind ik zo leuk en gezellig om op te lopen, zo tussen de bomen door.

10 uur schooltijd. Alle leerlingen verzamelen op het pleintje en krijgen ochtendgymnastiek, armen en benen strekken, arm-oefeningen en tenslotte het Bangla volkslied zingen. Dit ritueel is echt heel lachen .. dejongens en de meiden willen natuurlijk altijd geintrappen, maarer wordt gestraft hier met een stok ... ooooh jeh zou je denken ... Neeee hoor het is lachwekkend en heel grappig. Blijkbaar willen ze een bepaald respect en orde uit stralen... en als de rij niet netjes is of iemand doet niet mee, dan krijgen ze een tikje met de stok van deprincipal of the school .... Maardie lacht erbij en de leerling ook, het slaat nergens op ... het ismaar een tikkie en dat met lachen ... De leraren zijnecht heel lief tegen de leerlingen ener wordt enorm veel gelachen. Het straffen is echt een bijzonder lachwekkend gebeuren. Iedere morgen weer krijgen diverse leerlingeneen tikkie met een lach ... Geweldig! De jongens van rond de 16 jaar oud lopen hier vaak nog hand in hand met elkaar. Vind dat zoooo leuk om te zien. Geen macho gebeuren, maar heel veilig handje in handje lopen en vooral veel lachen. En dat voor jongens ..

Na hetvolkslied krijg ik thee. Delerarenkameris buiten op het pleintje. Een stoel en een tafel.Zonnetje erbij, krantje erbij en even kletsen metde leraren.Ondertussen komen vooral de meiden al naar mij toe en geven mij bloemetjes als kadootje. Mooie start van de dag!

Na het kletsen de klas in. De leraar engels is heeeeel lief en aardig, hij spreekt niet heel goed engels, haaaaa. In principe beheersen ze de engelse taal best goed, maar de uitspraak is nogal met een bepaald dialect, hi hi ... Ze zijn dus heel blij met mijn nette school engels. We kletsen heel veel in de klas engels en het is vooral een vraag en antwoord gebeuren met heel veel lachen tussendoor.

Tussen de lessen door word ik zo nu en dan opgehaald door iemand die mij weer overal brengt, andere school of bij familie of vrienden van school. Ik heb het druk johhhhh.

Na school, lopen de leerlingen natuurlijk weer met mij mee naar huis en is het bijna vechten met wie ik naar huis gaaa, haaaaaa en welk huis ik ga bezoeken. Ik drink dan eerst even thee thuis bij de familie en bezoekdaarna een familie in de buurt. Iedere dag,haaaaa. Overal krijg ik eten aangeboden ... moet het echt soms afslaan, want ik krijg het gewoon niet op.

Het weer heeft ook zo zijn ritme ... iedere nacht koud ... overdag bijna 20 graden. De zon komt op links, beetje de hele dag heiig .. nooit echt blauw en wolken heb ik nog nooit gezien in Bangladesh ... elke dag is de lucht hetzelfde. Soms is er alleen iets minder of meer wind .. maarvoor de restelke dag hetzelfde ... geen regen, geen wolken en altijd die grote zon die te zien is. Avonden zoudenvan mij warmer mogen, maar ach .. ik kan er wel mee leven.

Inmiddels weet ik in een week al aardig wat Bangla woorden. Leuke taal overigens! Kan al tot 10 tellen en weet wat water en brood en rijst is en heel veel dieren en inmiddels ook al kleine zinnetjes ... De locals vinden dat helemaal geweldig, ik weet Bangla woorden, haaaa.

Vandaaggroot feest op de school. Binnenkort zijn de examens ... de klassen zullen dan veranderen. Een grote groep leerlingen gaat de school verlaten en naar een volgende school toe om te studeren. Vandaag stond in het teken van bidden .... veel bezoekers die naar school kwamen van diverse onderwijs-instellingen. Leerlingen werden toegesproken. Ik kwam enorm in de belangstelling te staan ... ze vinden het zooo leuk dat ik hun school ben komen bezoeken. Ik kreeg een hele speech... werd er verlegen van ... moest ook voor de hele school dus iets terug zeggen in het engels. Ging helemaal goed en heb daarna wat Bangla woorden gebruikt die zij mij hebben geleerd. Was weer zeer bijzonder.

Hoe bijzonder en liefdevol dit ook allemaal is, ik ga volgende week toch terug naar Dhaka.Waarschijnlijk dinsdag of woensdag.De klassen gaan namelijkveranderenivm de examens van de laatste groep enManager Alem komt1 x in de 2 weken naar zijn school die hij aan het bouwen is ... Het is dus beter om volgende week met hem terug te rijden. Nog 2 weken bliijven, zeker met de verandering van de school .. zie ik niet zo zitten. Dan ben ik tocherg op het gezin aangewezen de hele dag en ik moet mijn vlucht naar Bangkokop de 14e.feb halen.,

Ik heb dus nog wel even de tijdin bangladesh als ik hier weg ga... waarschijnlijk ga ik dantoch nog heel even naar het zuiden reizen in Bangladesh. Erligt daar een groot meeren een mooi natuurgebied heb ik begrepen. Dan kan ik voordat ikterug vlieg naar Bangkok deze plaatsen nog gaanbekijken.Mark, de nederlander die ik Dhaka heb ontmoet, is ook rond die tijd nog in Dhaka, dus ik kan nog even gezellig met hem lachen in Dhaka.

Het leven is prachtig hier en deze ervaring pakt niemand mij meer af ...het is geen excursie .. maarheel puur allemaal .. datmaakt het zo mooi.

Ik geniet dusvolop!! Probeer tot volgende week extra extra te gaan genieten, want ik zal de natuur en de lieve mensen zeker gaan missen!!

Dikke kuzzzzz

xxx

Reacties

Reacties

Madelon

Wel een rustig ritme, maar toch nog druk zo!
Ik hoop dat het reizen naar het zuiden lekker verloopt, we wachten je leuke verslag en foto's weer af. Hier inmiddels weer nachtvorst, overdag paar graden boven nul.
Liefs Madelon

Anette

Hey lieverd,

Wat een heerlijke verhalen weer om te lezen.. had nog even wat in te halen...
Heb me weer aangemeld voor een email.. hopen dat het deze x goed gaat.. Ik dacht al ik hoor helemaal niets haha..
Geniet nog even van je schooltje en de lieve mensen..
Ben benieuwd naar je volgende verhaal...

Dikke x Anette

Sandra

Hoi, hoi, je bent al een echte 'local' zeg! Nou ja, wel een beroemde dan :-) Super dat het allemaal zo leuk gaat daar, lekker simpel leven en iedere lachen, wat wil je nog meer?

Ik had je een sms gestuurd naar nr. in Bangladesh, maar die komt volgens mij niet aan? Zal wel iets niet goed gedaan hebben met het landnummer ervoor :-) Maarre, dan maar even langs deze weg, want het kan niet langer wachten, ik heb superleuk nieuws!

Na je hele 'preek', hi, hi, over het materiele en dingen die we allemaal aan luxe willen hebben, durf ik het bijna niet meer te zeggen, maar ahum, ik ben eruit, ik ga een spiksplinternieuwe Polo kopen! :-) :-)

En ik mis het tegen je aanlullen! Want optie hier, optie daar, dealerbezoek, nog een dealerbezoek, heb er wel lol in hoor, maar het is jammer dat ik alle superdomme en grappige wendingen niet met je kan bespreken!

Maar lang verhaal kort, nog wat laatste dingen uitzoeken en dan ga ik 'm waarschijnlijk volgende week bestellen! Drie maanden levertijd, maar geduld is een schone zaak! Enne, nu ben je misschien even blij dat je het plattelandsleven leert kennen, maar als ik je over tig maanden kom ophalen van Schiphol met mijn nieuwe koets, ben je vast blij dat je niet in een riksja naar huis hoeft :-)

Kus!

Helen

Heee lief vriendinnetje...
Klinkt zooo lekker, heerlijk al die super vriendelijke mensen! :) Geniet er nog maar even lekker van hoor!
Ik ga morgen via een bezoek aan een vulkaan naar Bali toe... 2x 10 uur met de bus.... weer hele leuke mensen ontmoet! :)

Dikke knuffel xx

Ineke

Zit ik je verhaal te lezen en op de achtergrond staat de t.v. aan en opeens hoor ik:"Steun de vrouwen van Bangladesh". Je kan dus geld storten om de vrouwen in Bangladesh te leren in hun eigen onderhoud te voorzien zodat ze te eten hebben. Grappig toch?????

Groetjes Ineke

marcel

heerlijk om te lezen barbara,
Wat een mooie eenvoud
En wat een mooie intensiteit,
voelt ook heel geborgen en omringd met zorg,

liefs
marcel

werner

hey lieverd wat een mooie verhalen en wat geweldig wat je allemaal meemaakt op zo school!geniet maar lekker !
xxx werner

Wat bijzonder zeg......

......en een kompleet andere wereld......geniet ervan. Laat je weer relativeren ...xxx

Ilham

Hey Lieverd,
Wat een mooie verhaal en lieve mensen als ik het zo lees..Geniet van je laatste week daar en in Dakha.
Dit pakken ze je zeker niet meer af..
Dikke kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!