barbaraaanhetreizen.reismee.nl

Twee dagen in Dhaka

Hoi allemaal,

Twee dagen in Dhaka ... wat een drukke stad ... ongelovelijk ...

Gisteren ondernam ik poging 2 om de stad te verkennen met mijn plattegrond van de lonely planet in mijn hand. Na 2 straten wist ik al niet meer waar ik was en laat ik nu voor een vrouw een redelijk goed orientatiegevoelhebben. Even rustig kijken op je plattegrond is niet mogelijk, want er staan binnen een paar minuten zo veel mensen om je heen, dat je je niet kan concentreren en ze bemoeien zich gelijk met je. Ik dus terug naar het hotel en had zoiets van ... nou wat een stad, dat gaat niet lukken. Maar gelukkig kwam er een gids naar mij toe. Deze man had al naar mij gezwaaid toen ik in het hotelde 1e ochtend aan mijn ontbijtje zat met open ramen naar de straat toe. Ik was toen zo moe ... en moest niets van hem hebben.

Hijbood aanom met een riksja de stad te verkennen. Ik had gezegd, okeee,een uurtje voor dit bedrag. Okeeee dan! Ik moet zeggen hierdoor heb ik de stad dan eindelijk kunnen zien en wat een stad ... zooo druk .. geen stad is volgens mij zo druk als Bangladesh. ZelfsIndia niet ... Alles rijdt door elkaar en zelfs met een riksja sta je in de file,het stroomt van geen meter door. Dus een file met de fiets zeg maar, zoooo druk. Alles staat door elkaar, auto's, bussen, riksja's. In de kleine straatjeszijn er 2stromen heen en weer ... en zekervoor de grotekruispunten sta je in de file om de grote straat op tekomen. Het is bijna niet uit te leggen,dit is gewoon te gek voor woorden.

Okeeee inmiddelsna een uurvoelde ik mij met de gids goed op mijn gemak en plakte ik er nog een paar uurtjes aan vast.Wat een armoede op straat, vuilnisbelten die gewoon op straat liggen met joekels vanzwarte kraaien, mensen die op straat leven. Gelukkig heb ik buiten ditook nog wel leukeen mooie dingen gezien, zoals een tempeltje met buddha, een tuin midden in de stad waar je even tot rust kan komen.De gids namme ook mee thee drinken, dus inmiddels geniet ik van chai thee, mierzoet. Ergens midden in een steegje, een hapje eten, soort bladerdeeg met groenten en mierzoete gebakjes. De gids en ikwaren na 4 uur wel vriendjes geworden. En ik na 4 uur weer helemaal moe en naar mijn hotel om te rusten.

Vandaag dag 2 metdezelfde gids. Om 10 uur afgesproken. Gisteren was het centraal dhaka en vandaag Old Dhaka. Eerst even een theetje drinken op straat en toen weer de drukte in met de riksja. Old Dhaka is helemaal niet te volgen. Mini straatjes waar we alleen konden lopen, maar vraag niet hoe ... constant moet je opletten .. waar je loopt .. wat er langs je komt. De straatjes doen me erg denken aan India. Kleurrijk, druk en vol leven. Na de drukke straatjes ben ik met een bootje de rivier op gegaan. Deze stinkt en is ook bomvol. Alles door elkaar, hele grote vrachtschepen, kleine bootjes die de rivier over steken en alles gaat gewoon door elkaar. In NL zou dit verboden zijn .. zo gevaarlijk. Zoals op straat, is het ook op de rivier.

Na de boottocht kwamen we helemaal in een file terecht. We hebben een uur stil gestaan met onze riksja ... geen beweging ... grote trafficjamm ..... Ik ben nog steeds een attraktie hier, dus in dat uurtje heb ik ongeveer 30 personen rond mijn fietsje gehad. Waar ik vandaag kom, wat ik doe, hoe lang ik blijf ... en maar vriendelijk blijven en antwoorden. Mijn gids bleef ook maar lullen en onderhand vielen mijn ogen dicht van de vermoeidheid. Wat een land!!!

Zo dadelijk ga iketen met mijn gids,hij vond het zo gezellig met mij. Heb een kaartje gekocht bij een busmaatschappij om naar het zuiden te gaan. Khulna. Ik wil natuur,niet meer die vuile steden. Maareerst Khulna in, een stad ....Daar vandaan kan ik dan eindelijk de natuur in. Wat een gore goredrukkedrukke stad, hi hi. En toch ook weer een belevenis.

Nog1 probleempje, ik moet pinnen en deATM (pinautomaten) doen het vandaag niet en ook mijn creditcarddoet het niet ... problems problems .. Morgen verkassen, ik heb geldnodig. Oeps. Hopelijk kan mijn gids mij vanavond helpenom een andere ATM te vinden ....

Wat eenland zeg ....

Morgenochtend om 07.15 uur de bus. Duurt 7 uur. Als het mee zit ,.... je weet het hier nooit. Kom ik dus morgen aan het einde van de dag aan in Khulna. Daar zijn als het goed is, ook internetcafe's.

Bangladesh ... een land apart ... en ik heb nog geen toerist gezien tot nu toe ...

Liefs en knuffel

Barbara

xxx

Reacties

Reacties

Helen

Wow... klinkt heftig, ik weet hoe je je dan kan voelen! Dan ben je gewoon moe en het erg zat om continue bekeken te worden! :(
Maar de natuur zal erg mooi gaan worden, hoop dat je daar meer rust gaat vinden!

Dikke kusss

Tina

Ook daar heb je zo weer vriendjes merk ik wel ;) Spontane Bar.. en altijd vriendelijk.. en blijven lachen he meis, ook al ben je een attraktie..hihi..
Hoop dat je geld heb kunnen pinnen!

xxx

Frank

Sterkte daar.........en wordt het teveel........sluier om en een grote zonnebril...... of ben je dan nog meer atractie?

Madelon

Wel een bijzondere reis zo!
Ben erg nieuwsgierig naar de rest van het land.
Leuk om de foto's te zien, die riksja's zijn erg leuk, jammer dat het er zoveel zijn dat de straten overvol zijn.
Goede reis verder, liefs Madelon.

werner

hey travelchici!ik hoop dat je morgen filevrij reist!
xxx leuk om alles zo te lezen!

nanda

hier alles weer onder controle hoor :) ik probeer jullie niet te missen..ben ook zowaar eens niet bezig met aftellen haha leef gewoon lekker ondanks de inbraak..was wel schrikken en kost veel tijd met regelen. nu alles weer rustig enne die drukte heb je nodig om straks de natuur nog meer te waarderen :) zet hem op vriendinnetje dit is jouw avontuur! xxxxxxx en knuffels

Martin J

Je maakt zo wel heel veel mee!!
Je doet zoveel indrukken op en maakt ons allemaal deelgenoot.
Leuk om je vanaf het koude kikkerlandje te volgen.

Kuzz Martin J

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!